mycustomer mycustomer .

mycustomer

تحلیل بنیادی

ذهن یک تحلیلگر باید به شدت منظم باشد، این نظم دلیل دارد، چون وقتی قرار است شما ۳۶۰ درجه به یک موضوعی نگاه کنید، با حجم زیادی از داده ها روبرو می‌شوید که اگر نظم آن ها را در ذهن خود نتوانید مدیریت کنید، عملا جمع آوری آن ها فایده ای ندارد، مثل اینکه همه داده ها را روی هم ریخته و مشخص است که در این بین یکسری داده گم می‌شوند و اصلا دیده نمی‌شوند. درواقع در تحلیل، شما ساختار و درون و اجزا موضوع را درک می‌کنید، انگار جزئی از آن باشید، این جزئی از چیزی بودن یک شبه به دست نمی‌آید، با یک فایل اکسل و صرفا رشد دادن بی منطق یکسری عدد به دست نمی‌آید. زیبائی اعداد آن جائی است که پشت آن یک فکر و درک و فهمی وجود داشته باشد، این است که به آن ها معنی می‌دهد.

یکی از روش‌های آنالیز کردن سهام و اوراق بهادر تحلیل بنیادی است. این تحلیل بر اساس محاسبه ارزش‌هایی نظیر وضعیت مالی، مدیریت شرکت، صنعت و شرایط کلان اقتصادی خریدوفروش سهام را بررسی می‌کند.این‌چنین تحلیل‌هایی به دنبال یک ارزش خاص است که بتوان قیمت فعلی سهم را مقایسه کرده و موقعیت مناسب خریدوفروش را انتخاب نمود. در این تحلیل اگر ارزش یا value یک سهم از قیمت یا price حال سهم پایین‌تر باشد بهترین فرصت جهت انتخاب پوزیشن خرید است و بالعکس.

 

چگونه باید تجزیه تحلیل بنیادی انجام داد؟

در تحلیل بنیادی ما به نمودارهای زمان و قیمت توجه چندانی نداریم و اساس کار بر اساس بررسی طولانی‌مدت روی ترازنامه شرکت، وضعیت جریان نقدینگی در شرکت، وضعیت درآمد و هزینه‌های شرکت و وضعیت اقتصادی و سیاسی جامعه قرار ‌می‌دهیم.

داشتن یک دید کلی روی اقتصاد و صنعت کشور و جریانی که اقتصاد دران قرار دارد به گرفتن نتایج بهتر از تحلیل بنیادی کمک خواهد کرد. در زمان بررسی وضعیت شرکت، از دو جنبه به مسائل نگاه ‌می‌کنیم:

 

وضعیت کیفی

در آخرین مرحله از تحلیل بنیادی و بعدازاینکه عوامل کمی‌ را به‌خوبی مقایسه نمودید باید جنبه‌های کیفی پیش رو را نیز بررسی نمایید. مسائل کیفی به مسائلی همچون مدل کسب‌وکار شرکت، نوع صنعتی که شرکت در این زمینه فعالیت ‌می‌نماید، مسائل سیاسی و اقتصادی پیش روی شرکت و کشور را شامل ‌می‌شود.

بهتر است وضعیت رقابتی شرکت را نیز بررسی کنید. مزیت رقابتی یک کاتالیزور است که در درازمدت باعث موفقیت یک کسب‌وکار خواهد شد. کیفیت مدیریت شرکت از دیگر عوامل کیفی است که قبل از سرمایه‌گذاری باید به آن توجه داشت.

نحوه تصمیم‌گیری و رزومه کاری مدیر مجموعه‌ای که قرار است در آن سرمایه‌گذاری کنید، در پیشبرد اهداف شرکت و سوددهی آن بی‌تأثیر نیست. بهتر است قبل از سرمایه‌گذاری در صنعت خاص کمی درباره این صنعت اطلاعات به دست بیاورید. این موضوع در طولانی‌مدت به کمک شما خواهد آمد که بدانید چه زمانی سهم به قیمت مناسب برای فروش خواهد رسید.

 

وضعیت کمی ‌شرکت

در اولین گام از تحلیل بنیادی و در بررسی عوامل کمی‌ سراغ فاکتورهای قابل‌اندازه‌گیری خواهیم رفت. سراغ اعدادی که بتوان با مقایسه آن‌ها به این نتیجه رسید که آیا این شرکت ارزش سرمایه‌گذاری دارد و یا اینکه روند نزولی در پیش‌گرفته است.

از این عوامل کمی‌‌ می‌توان به مواردی همچون صورت‌حساب‌ها، صورت‌وضعیت‌ها، سود، درآمدهای کوتاه‌مدت، نقدینگی و … دقت نمود. صورت‌وضعیت شرکت در سه دسته ترازنامه، صورت‌حساب درآمد و صورت سود و زیان خلاصه ‌می‌شود.

این عوامل همگی در بورس منتشر ‌می‌شوند و شما ‌می‌توانید به‌راحتی فاکتورهای مالی شرکت‌های مختلف را بررسی کرده و بهترین پوزیشن را انتخاب نمایید. سود ده بودن شرکت و داشتن ترازنامه مثبت نشان ‌می‌دهد که سرمایه‌گذاری در این مجموعه در طولانی‌مدت ‌می‌تواند سود مناسبی برای شما داشته باشد.

 

سخن پایانی

داشتن اطلاعات کافی در مورد تحلیل تکنیکال در زمان سرمایه‌گذاری در بورس بسیار مهم است اما این تحلیل بنیادی است که ‌می‌تواند شما را برای شروع به سرمایه‌گذاری قانع کند. بعد از انجام تحلیل های بنیادی و خرید سهم ‌می‌توانید با تحلیل تکنیکال در زمان مناسب سهام را خریده و بفروشید.

 

 


برچسب: تحلیل بنیادی،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۳ تیر ۱۴۰۰ساعت: ۰۹:۲۰:۰۳ توسط:mycustomer موضوع: نظرات (0)