mycustomer mycustomer .

mycustomer

مالیات اینفلوئنسرها

مالیات اینفلوئنسرها

مالیات بر اینفلوئنسرها
مالیات بر اینفلوئنسرها به چه صورت می باشد ؟ تصویب مالیات اینفلوئنسر ها
که دارای ۵۰۰ هزار دنبال کننده باشند، در هفته گذشته توسط مجلس انجام شد. با گسترش این خبر، اعتراض‌های گسترده‌ای شکل گرفت. این قانون حتی شامل شبکه‌های فیلتر شده‌ای مانند تلگرام هم می‌شود، که باید مالیات پرداخت کنند. با توجه به شرایط به وجود آمده کارشناسان اقنصادی بر این باورند؛ اینگونه مالیات گرفتن دارای نقص و ضعف‌هایی می‌باشد.

کارشناسان معتقد هستند که بندهای شروط، مبنای غیر مناسبی جهت محاسبه درآمد اینفلوئنسرها دارد. قوانین مالیات اینفلوئنسر ها برای افرادی که تعداد فالوور بالایی دارند، تعیین کننده میزان درآمد به دست آمده آن‌ها نمی‌باشد. بسیاری از افراد فعال در شبکه‌های مجازی همچنین هنرمندان از این تصمیم بسیار معترض هستند. گلایه هنرمندان به این دلیل است، که دولت هیچ تسهیلاتی را برای آن‌ها قرار نداده و این تصمیم برای آن‌ها جای نگرانی دارد.

در بودجه سال ۱۴۰۰ که در صحن مجلس مورد بررسی قرار گرفت، ماده‌ای جهت گرفتن مالیات از اینفوئنسرها یی است که بیش از ۵۰۰ هزار دنبال کننده دارند. در واقعا افرادی که در شبکه های مجازی دارای این تعداد دنبال کننده باشند و تبلیغات انجام می‌دهند، مشمول محاسبه مالیات اینفلوئنسر ها می‌شوند.

علاوه بر این لیست افرادی که شامل پرداخت این مالیات می‌شوند، باید از طرف سازمان مالیات بر روی سایت قرار گیرد تا همه عموم آن اسامی را مشاهده کنند.

 

میزان درآمد اینفلوئنسر مارکتینگ
طبق آمار به دست آمده پیج‌هایی که بالای ۳ میلیون دنبال کننده در ایران دارند، بیشتر از ۵۰ پیج و افرادی که بالای ۱ میلیون دنبال کننده دارند، بالای ۶۰۰ پیج است. میزان مبلغ هر فیلم که در صفحه اینستاگرام منتشر می‌شود، حدود ۵ تا ۱۰۰ میلیون است. بسیاری از اینفلوئنسرها روزانه تعداد زیادی از فیلم‌های تبلیغاتی خود را در صفحه اینستاگرام خود قرار می‌دهند. تحقیقاتی که توسط مرکز پژوهشی بتا انجام شده حاکی از این است، که میزان درآمدی که تمامی اینفلوئنسرها برای این تبلیغات در طول سال به دست می‌آورند، حدود هزار میلیارد تومان می‌باشد. این درآمد به دست آمده ۶۰۰ اینفلوئنسر در طول یکسال همان درآمدی است که سازمان صدا و سیما برای تبلیغات به دست می‌آورد.

 

مالیات بر فالوور جایگزین مالیات بر درآمد
انتقادی که کارشناسان از مالیات بلاگر ها گرفته اند، این بود که تعداد دنبال کننده معیار درآمدزایی افراد نیست و هستند پیج‌هایی که فیک بوده و درآمدی را کسب نمی‌کنند. کارشناسان معتقدند باید مالیات افراد را طبق درآمدزایی بسنجند نه طبق فالورهایی که در پیج هستند.

کارشناسان انتقاد دیگری مبنی بر نحوه شناسایی مقدار درآمد این افراد دارند، که از چه راهی این میزان درآمد قرار است مشخص شود. طبق صحبت‌هایی که آقای زنگنه عضو کمسیون برنامه و بودجه مجلس انجام دادند، مالیات اینفلوئنسر بیشتر برای بازیگران و سلبریتی‌ها و خوانندگان فعال در شبکه‌های اجتماعی است و سنجش مناسبی برای میزان درآمدزایی این افراد در شبکه‌هایی چون اینستاگرام می‌باشد. تبلیغاتی که در اینستاگرام انجام می‌شود، قراردادی ما بین افراد بسته نمی‌شود و فقط طبق توافق‌هایی که بین طرفین صورت گرفته تبلیغ انجام می‌گیرد.

 

اخذ مالیات از سلبریتی‌ها
طبق بیانات مجلس شخص اینفلوئنسر مارکتینگ باید خود اظهاری کند که مقدار درآمد آن‌ها با ایتم تبلیغات چقدر است و سازمان امو مالیات طبق ادعای آن‌ها عدد مالیات را مشخص نماید. با توجه به صحبت‌هایی که محمد علیزاده معاون فنی و حقوقی سازمان امور مالیاتی بیان کرده اند: این اداره از طریق تکنولوژی‌های موجود و هوشمند میزان درآمد این افراد را تعیین می‌کنند. ایشان فرمودند که سلبریتی‌هایی که باید مالیات پرداخت کنند شاخص‌هایی برایشان در نظر گرفته می‌شود و حساب بانکی همه افراد پایش می‌شود. ایشان اظهار داشتند: که همه استعلام‌ها و دیتای این افراد طبق الگوریتم‌هایی که انجام می‌شود، در یک پنا در پروفایل این اشخاص می‌نشیند.

تراکنش‌های این افراد خود گواهی درآمدزایی آن‌ها نمی‌باشد، اما راه‌هایی وجود دارد که از طریق آن‌ها می‌توان میزان درآمد افراد را از طریق تبلیغات شبکه‌های مجازی به دست آورد. ممکن است افراد سلبریتی خارج از ایران باشند و شامل پرداخت مالیات نمی‌شوند، آقای زنگنه فرمودند که صفحه این افراد به وسیله موسسه و یا فرد دیگر در ایران مدیریت می‌شود، وی بیان کرد این افراد هم شامل پرداخت مالیات حاصل از فعالیت‌های مجازی می‌شوند. حتی افرادی که در تلگرام کانال‌هایی دارند شامل این مالیات می‌شوند و افرادی که بالای ۵۰۰ هزار دنبال کننده دارند، شامل این مصوبه مجلس می‌شوند. افرادی که کمتر از این تعداد دنبال کننده دارند، شامل این قانون مجلس نمی‌شوند و می‌توانند فعالیت‌های تبلیغاتی انجام دهند.

 

 


برچسب: مالیات اینفلوئنسرها،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۵۵:۴۹ توسط:mycustomer موضوع: نظرات (0)