mycustomer mycustomer .

mycustomer

نمای سنگی

یک ساختمان مانند هر شیء دیگری دارای پوسته خارجی و ظاهر مشخصی است. نمای ساختمان در واقع پوسته ای است که توسط آن می توان تا حدی برداشت ذهنی از هویت، سن، سبک، ساختار کلی ساختمان و … داشت. ماسازی ساختمان در قدم اول نقش حفاظت از بنا در مقابل عوامل جوی و اقلیمی را دارد. عایق حرارتی، عایق صوتی و ایمنی هر چه بیشتر در ساختمان محل زندگی انسان دارای اهمیت بسیار یوده و همچنین صرفه جویی در مصرف انرژی را تا حد بسیاری می توان توسط نماسازی ساختمان مدیریت کرد.

بناهای موجود در شهر در مجاورت ساختمان های دیگر هستند و نمای ساختمان باید با محیط اطراف خود در هماهنگی باشد. علاوه بر زیبایی ظاهری و هماهنگی، نماسازی ساختمان موارد دیگری را نیز شامل می شود. نمای ساختمان به عنوان رابط نقش ارتباط دهنده فضای داخلی ساختمان با محیط بیرون را دارد. برای مثال با نماسازی می توان تابش نور به داخل را کنترل کرد و یا با ایجاد چشم اندازی زیبا، دید بصری مناسبی خلق کرد.

دوام بالا و زیبایی سنگ موجب شده تا نمای سنگی به یکی از پرکاربردترین نماهای ساختمانی تبدیل شود. ازآنجایی‌که نقش نمای ساختمان در زیبایی سازه بسیار مؤثر است و موجب افزایش ارزش ساختمان می‌شود، لازم است در انتخاب سنگ نما دقت کافی را به عمل بیاورید. خوشبختانه برای ساخت نمای سنگی دست شما به‌طور کامل باز است و می‌توانید از انواع سنگ‌های ساده یا زینتی استفاده کنید.

انواع مختلف نمای سنگی

برای ساخت نماهای سنگی لازم است از سنگ‌هایی که در برابر نور خورشید، باد، باران، رطوبت، آلودگی، سرما و گرما مقاوم‌اند استفاده کنید. متریال هایی که فاقد این ویژگی باشند و ساختاری متخلخل و شکننده داشته باشد، در برابر شرایط محیطی مستهلک‌شده، کیفیت و زیبایی خود را از دست می‌دهند.

 

سنگ گرانیت

سنگ نمای گرانیت از دیگر نماهای سنگی پرکاربرد است که از کوارتز، فلدسپات، میکا و هورن بلند ساخته می‌شود. این سنگ زیبا و گران‌قیمت عموماً در رنگ‌های صورتی، سفید، طوسی و مشکی یافت می‌شود. مقاومت سنگ گرانیت در برابر ضربه، رطوبت، حرارت و اشعه UV بسیار بالاست.

 

برای نصب این نوع نمای سنگی لازم است از تمهیدات ویژه استفاده کنید. چراکه سطح صاف و بدون خلل و فرج گرانیت، مانع چسبندگی مطلوب آن به نمای ساختمان می‌شود. سنگ‌های گرانیت قابلیت جلا پذیری دارند و می‌توان آن را تا مرحله آیینه شدن جلا و صیقل داد.

 

سنگ تراورتن

به‌طور حتم سنگ نمای تراورتن را در انواع نماهای رومی دیده‌اید. این سنگ به‌واسطه زیبایی و جلایی که دارد به‌طور مداوم مورداستفاده قرار می‌گیرد. رنگ اصلی سنگ تراورتن سفید است و از معادن استخراج می‌شود؛ اما می‌توان آن را در رنگ‌های کرم و قهوه‌ای نیز یافت.

 

بر روی سطح سنگ تراورتن تخلخل‌های ریزی به چشم می‌خورد؛ اما جای نگرانی نیست. چراکه این حفره‌های کوچک باعث کاهش کیفیت سنگ نشده و موجب افزایش مقاومت آن در برابر رطوبت شده است. ظاهر براق، روشن و سطح صاف این سنگ استفاده از آن را نه‌تنها در نمای ساختمان بلکه در دکوراسیون‌های داخلی نیز رایج ساخته است.

 

سنگ سند استون

سند استون یکی دیگر از سنگ‌های پرکاربرد در نمای ساختمان است که از ماسه و کانی‌های مختلف ساخته می‌شود. درصد بالای ماسه در این نوع سنگ موجب شده تا سند استون با عنوان سنگ ماسه‌ای نیز شناخته می‌شود. بافت این نوع سنگ نیز سفت و خشن است و چسبندگی کمی به ملات دارد

همین عامل موجب شده تا نصب سند استون بر روی نمای ساختمان به‌سختی و توسط گیره اسکوپ صورت بگیرد. این نوع نمای سنگی مقاومت بالایی در برابر هوازدگی داشته و در رنگ‌های قهوه‌ای مایل به خاکستری و زرد یافت می‌شود.

 

سنگ کوارتزیت

همان‌طور که از نامش پیداست، سنگ نمای کوارتزیت از کوارتز دگرگون‌شده ساخته‌شده است. ساختار این نوع سنگ بلوری شکل بوده و شباهت بسیاری به نمای سنگی گرانیت دارد. با این تفاوت که این سنگ در مقایسه با گرانیت از مقاومت بیشتری برخوردار بوده و در برابر شرایط محیطی و آب و هوایی نیز مقاوم‌تر است. کوارتزیت نه‌تنها در ساخت نما، بلکه در ساخت انواع مختلف لوازم زینتی نیز به کار می‌رود.

 

 

مزایای نصب نمای سنگی

نصب نمای سنگی باوجود معایبی همچون سنگین شدن وزن ساختمان، احتمال جابجایی سنگ و سقوط آن و یا تغییر شکل سنگ در اثر شرایط آب و هوایی، مزایای بسیاری دارد. مهم‌ترین مزایای استفاده نماهای سنگی را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد.

 

سنگ‌ها ازجمله متریال هایی هستند که به‌آسانی تولید می‌شوند. ازاین‌رو همواره در دسترس‌اند.

نمای سنگی مقاومت بالایی در برابر نور خورشید داشته و در مدت‌زمان بسیار طولانی زیبایی خود را حفظ می‌کند.

سنگ‌ها به‌واسطه ماهیت فیزیکی و شیمیایی خود در برابر حریق و ضربه مقاوم‌اند.

تنوع بالایی دارند و پیمانکاران و مالکین می‌توانند با توجه به بودجه و سلیقه شخصی خود از میان تنوع گسترده نماهای سنگی، انتخاب کنند.

 

سخن پایانی

نصب نمای سنگی فواید و مزایای بسیاری دارد. اگر در انتخاب سنگ نما دقت کافی به عمل‌آورید و از میان سنگ‌های مقاوم و باکیفیت انتخاب کنید، نمای ایجادشده تا مدت‌ها کیفیت و زیبایی خود را حفظ می‌کند. سنگ تراورتن، گرانیت، سند استون و کوارتزیت از انواع مختلف سنگ نما هستند که هر یک کارکرد ویژه خود را دارند.

 

 


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۹:۵۶:۲۰ توسط:mycustomer موضوع: نظرات (0)