mycustomer mycustomer .

mycustomer

علت ریزش مو

کشف علت ریزش مو به‌طور مؤثری در انتخاب روند درمان و انجام آن کمک می‌کند. ریزش مو اگرچه بسیار شایع و آزاردهنده است، اما درمان‌پذیر است و یک مشکل لاینحل به شمار نمی‌آید. از دست دادن حد مشخصی از تارهای مو (حدود 80 الی 100 تار مو) طبیعی قلمداد می‌شود. درواقع فردی که این حجم از مو را از دست می‌دهد، شانس بیشتری برای داشتن موهای جدید و شاداب دارد. ازاین‌رو ریزش موی عادی را می‌توان بخشی از چرخه سلامت پوست سر و فولیکول‌های مو دانست.

 

تشخیص علت ریزش مو

ریزش مو زمانی نگران‌کننده می‌شود که چرخه سالم حیات به خطر افتاده و فرد مقدار قابل‌ملاحظه‌ای از تارهای مو را به شکل روزانه از دست می‌دهد. به‌طور حتم در این زمان فرد مضطرب شده و همین اضطراب نیز موجب تشدید ریزش مو می‌شود.

 

به‌منظور کنترل این حالت، لازم است در قدم اول علت ریزش مو را پیدا کنید. علل ریزش مو ممکن است موقتی و ناشی از کمبود ویتامین باشد و یا به شکل پیچیده‌تری در اثر ارث و ژنتیک رخ دهد. مهم‌ترین علل ریزش مو را بررسی می‌کنیم تا شما نیز به تصویر درستی از این ماجرا برسید.

 

ارث، مهم‌ترین علت ریزش ناگهانی مو

آلو پسی اندورژنی (طاسی سر) اصلی‌ترین علت ریزش مو به شمار می‌آید. این اختلال که در بستر عوامل ژنتیکی و هورمونی رخ می‌دهد، در مردان شایع‌تر است. در صورتی که سابقه ریزش مو در پدر، دایی و یا عموی یک فرد وجود داشته باشد، او با احتمال بیشتری دچار ریزش مو می‌شود.

 

نقش هورمون را نیز نمی‌توان در آلو پسی نادیده گرفت. بالا رفتن سطح نرمال هورمون‌های تستوسترون و دی هیدروتستوسترون که به‌طور طبیعی در زمان و مردان وجود دارد، می‌تواند به تشدید ریزش مو بینجامد. این نوسان در ترشح هورمون را می‌توان از طریق آزمایش خون تشخیص داد.

 

کمبود پروتئین و فقر آهن

در افرادی که به‌طورمعمول از پروتئین کافی بهره‌مند نمی‌شود، ریزش مو شدیدتر است. حذف گوشت و حبوبات از سبد غذایی اغلب منجر به ریزش مو و تضعیف تارهای مو می‌شود. با این حال کمبود آهن علت شایع‌تری است و جزوی اصلی‌ترین علت ریزش مو در زنان به شمار می‌آید.

 

ازآنجایی‌که آهن خون موجب تشکیل هموگلوبین می‌شود و هموگلوبین نیز وظیفه اکسیژن‌رسانی به سلول‌های بدن را بر عهده دارد، کمبود آهن موجب کاهش جریان خون و کمبود اکسیژن در سر می‌شود. همین عامل موجب تضعیف ریشه مو و حتی تشدید آلو پسی اندورژنی می‌شود.

 

کمبود ویتامین‌های ضروری

علت ریزش مو را می‌توان در کمبود ویتامین‌های همچون ویتامین B نیز دانست. این ویتامین که به‌طور مشخص تضمین‌کننده سلامت پوست و مو هستند، از طریق موادی همچون سویا، گوشت و تخم‌مرغ جذب می‌شوند. کمبود ویتامین‌های گروه ب به‌خصوص ویتامین B12 با علائمی همچون ریزش شدید مو نمایان می‌شود.

 

هرچقدر مصرف ویتامین B موجب بهبود وضعیت فولیکول‌های مو می‌شود، مصرف بیش‌ازحد ویتامین A منجر به تشدید ریزش مو می‌شود. اگر علت ریزش مو در شما مصرف بیش‌ازحد مکمل‌های ویتامین A باشد، ریزش مو یک اختلال برگشت‌پذیر قلمداد می‌شود. به محض کاهش و یا قطع مصرف این مکمل، فولیکول‌ها به چرخه سالم رشد بازمی‌گردند.

 

تغییر در سبک زندگی

عوامل دیگری همچون زایمان، بارداری، کاهش شدید وزن و یا ابتلا به برخی بیماری‌های خاص همچون کم‌کاری تیروئید، لوپوس و سندروم تخمدان پلی کیستیک موجب تغییر درروند رشد مو می‌شود. پزشکان معتقدند بروز برخی آسیب‌های فیزیکی همچون یک تصادف هولناک نیز می‌تواند از علت ریزش مو باشد. ازاین‌رو هرگونه تغییر اساسی که در سبک معمول زندگی وارد شود، یکی از دلایل ریزش مو قلمداد می‌شود.

 

سخن پایانی

ریزش مو از جنبه‌های مختلف روحی و جسمی به فرد آسیب می‌زند. ازاین‌رو برطرف کردن این اختلال اهمیت ویژه ای دارد. با پیدا کردن علت ریزش مو می‌توان نیمی از مسیر درمان را پیمود. الگوی طاسی زنانه و مردانه، کمبود ویتامین، پروتئین، فقر آهن و همچنین تغییرات اساسی در سبک عادی زندگی از علل شایع ریزش مو به شمار می‌آیند.

 

اکنون که با علت های ریزش مو آشنا شده اید، به شما توصیه می کنیم با عوامل موثر در رشد و تقویت مو نیز آشنا شوید.


برچسب: علت ریزش مو،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۴:۴۶:۲۲ توسط:mycustomer موضوع: نظرات (0)