mycustomer mycustomer .

mycustomer

قرارداد آتی

قرارداد آتی

در قرارداد آتی فروشنده باید در تاریخی مشخص شده، تعدادی از کالاهایی که خریداری کرده را به فروش برساند، در این قرارداد خریدار تعهد می‌دهد کالا را با توجه به مواردی که تعیین شده خریداری نماید. در حقیقت قرارداد آتی یعنی شما می‌توانید کالایی که خریداری کرده‌اید را تحویل نگیرید و مبلغ آن را در زمان تحویل پرداخت نمایید.در این قرارداد اشخاص می‌توانند کالایی که برای خودشان نیست را به فروش برسانند، و در روزهای آینده کالا را به خریدار داده و سود کالا را دریافت نمایند. قرارداد آتی یک قرارداد بین دو طرف است، افرادی که سرمایه‌گذاری را انجام می‌دهند می‌توانند هم در افزایش قیمت و هم در کاهش قیمت سود کسب کنند.

برای اینکه از انجام ندادن تعهد جلوگیری شود هر دو طرف باید مبلغی را به عنوان تضمین شروط قرارداد در اتاق پایاپای بگذارند، و در آن تعهد می‌دهند که با توجه به نوسانات قیمت قرارداد میزان وجه ضمانت شده را کم کنند.

به کار بردن قرارداد آتی با توجه به جذابیتی که دارد اما برای همه سرمایه گذاران مناسب نمی‌باشد، در این قرارداد سود و زیان معامله برای خریدار و فروشنده تقارن دارد.

یعنی اگر خریدار در معامله سود کند، فردی که بخواهد بفروشد ضرر می‌کند، به دلیل اینکه قرارداد آتی اهرمی است دارای ریسک بسیار زیادی می‌باشد. افرادی که در این قرارداد حضور دارند بیشتر از میزان سرمایه‌گذاری خود سود یا زیان می‌کنند.

 

اصطلاحاتی که در قرارداد آتی به کار می‌رود

دارایی پایه

کالا و دارایی‌هایی که قرارداد بر روی آن‌ها منتشر می‌شود را دارایی پایه می‌گویند، دارایی‌ها در زمینه محصولات مختلف کشاورزی و سهام و فرآورده نفتی و فلزات و طلا می‌باشد.

 

اندازه قرارداد

میزان قراردادها در قرارداد آتی به وسیله بورس تعیین می‌شود و برای معامله سرمایه داران می‌توانند میزان مشخصی را در نظر داشته باشند.

 

سر رسید قرارداد

برای معامله دارایی‌های که در قرارداد آتی دارید، فقط در تاریخ‌های مشخص شده می‌توانید معامله را انجام دهید.

 

موقعیت تعهدی بازی

در این موقعیت هیچ یک از معامله‌ها نه تسویه شده و نه تحویل گرفته شده است، و حتی تعویض فیزیکی هم انجام نشده است.

 

موقعیت تعهدی خرید

وقتی در بازار بورس قرارداد آتی را می‌خرید و تعهد خرید داری خود را بر اساس قوانین استاندارد در یک زمان مشخص انجام می‌دهید. در این حالت یعنی شما در یک موقعیت خرید قرار گرفته و اگر آن را تا هنگام سر رسید حفظ کنید، موظف هستید مقدار دارایی قرارداد پایه را خریداری کنید.

 

موقعیت تعهدی فروش

زمانی که تصمیم به فروش قرارداد آتی گرفته می‌شود، باید دارایی پایه را طبق قوانین استاندارد در تاریخ تعیین شده تحول بدهید، در این زمان شما موقعیت فروش در اختیار دارید. اگر تا زمان سر رسید قرارداد موقعیت خود را نگهدارید باید دارایی پایه را تحویل بدهید.

 

مزایای معاملات آتی

پوشش ریسک: یعنی اینکه قرارداد آتی در بازار ریسک موجود را به حداقل می‌رساند و یا از بین می‌برد، و از این طریق می‌توان نوسانات را برای آینده پایین آورد.

 

استفاده از اهرم مالی: در قرارداد آتی معامله گران می‌توانند سودی بیشتر از بازارهای دیگر دریافت کنند، و با یک سرمایه کم به میزان کل دارایی که متعهد شده سود و زیان آن را دریافت می‌کنید.

 

نقدشوندگی بالای معاملات

در این قرارداد شما می‌توانید اقدام به فروش دارایی خود کنید قبل از رسی سر رسید، باید دارایی را تهیه و آن را تحویل نمایید. با این کار شما افزایش نقدینگی در بازار سرمایه دارید.

مشخصات قراردادهای آتی

نوع دارایی پایه و استاندارد کالا

ماه قرارداد

میزان قرارداد آتی

مبلغ تضمینی اولیه

تعیین نوسان قیمت روزانه

بالاترین حجم هر سفارش

سقف مجاز بودن موقعیت باز

مشخص شدن دوره و ساعات معماملاتی و تاریخ سر رسید

تحویل و مهلت گواهی آمادگی

کارمزد و جرایم

شرایط دریافت کد معاملاتی قرارداد آتی و فرایند انجام معامله

مراجعه به دفتر و شعبه کارگزاری مجاز

تحویل مدارک هویتی

تکمیل و امضای فرم‌های درخواست کد، اقرارنامه و بیانیه ریسک معامله قرارداد آتی و معرفی کردن اطلاعات حساب بانکی

تایید شدن مدارک ارائه شده به وسیله کارگزاران و تحویل دادن به بورس کالا

بررسی مدارک به وسیله بورس کالا و صادر کردن کد معاملاتی

 

در پایان، اگر به یادگیری بورس و مسائل مرتبط به بورس علاقمند هستید می توانید از دوره های آموزشی مجموعه بزرگ پولدار باشید بهره مند شوید.


برچسب: قرارداد آتی،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۰۳:۳۴ توسط:mycustomer موضوع: نظرات (0)