چلغوزه چلغوزه

mycustomer

چلغوزه

گونه‌اي كاج است كه در منطقه شمال غربي هيماليا شامل شرق افغانستان و شمال پاكستان و شمال غربي هند مي‌رويد. نام اين كاج فارسي است و از تركيب چهل و غوزه ساخته شده‌است. چلغوزه يا همان چلغوز يكي از تنقلاتي است كه در خانواده تخمه ها و آجيل ها قرار مي گيرد. اين تخمه، بسيار كم ياب و اغلب نا شناخته است كه در افغانستان، پاكستان و هند كشت مي شود. چلغوز دانه اي چرب و سرشار از آمينو اسيد هاي ضروري و مفيد براي بدن است.

 اين دانه 51 درصد چربي دارد و روغن موجود در آن باعث جلوگيري از كلسترول مضر خون مي شود، از سرخ رگ ها محافظت مي كند و خطر حمله قلبي را كاهش مي دهد.

چلغوزه با دارا بودن ويتامين هاي A, K تقويت بينايي را به دنبال داشته و براي كودكان در سنين رشد بسيار مفيد مي باشد.

مصرف روغن چلغوزه باعث جلوگيري از افزايش كلسترول بد خون مي شود و از خواص ديگر آن مي توان به محافظت از سرخرگها اشاره كرد و همچنين از ابتلا به حملات قلبي پيشگيري مي كند. خصوصيات درماني و تغذيه دانه چلغوزه مانند ديگر دانه هاي آجيلي است و ويژگي مهم آن خاصيت آنتي اكسيداني اين گياه است كه سبب خنثي كردن راديكال هاي مضر ناشي از از واكنش هاي مخرب بدن مي شود.

خاصيت آنتي اكسيداني چلغوز سيستم ايمني بدن را تقويت كرده و سرشار از ويتامين ها و مواد معدني ضروري براي بدن است.

چلغوز با توجه به وجود ويتامين هاي B, E  براي شادابي و سلامت پوست مفيد است. آهن موجود در اين محصول باعث اكسيژن رساني به بافت هاي بدن مي شود. اين مغز كه زيرمجوعه تخمه ها نيز قرار ميگيرد، از آن دسته محصولات لاكچري و منحصر به فرد و ناياب است كه خوردن آن بسيار لذت بخش بوده و ميتواند تنقلات خوبي براي اوقات فراغت باشد.

چلغوز در وزن هاي 1كيلو گرم، 500 گرم و 250 گرم ارائه مي شود و با توجه به طبيعت آن ممكن است 10 درصد پوچي و تلخي داشته باشد.

توصيه مي شود افرادي كه داراي فشار خون بالا هستند، از چلغوزه شور استفاده نكنند و چلغوزه خام را جايگزين آن قرار دهند.

چلغوزه يك دانه مفيد و مغذي مي باشد، اين دانه مانند انواع ديگر دانه هاي آجيل بسيار شناخته شده نيست. چلغوز منبع عالي از انواع مواد معدني را در خود دارد كه خوردن آن براي حفظ سلامتي بدن توصيه مي شود.

چلغوزه به دليل غني بودن از ويتامين ها A, E و K براي سلامت و شادابي پوست و همچنين تقويت سلامت چشم مفيد است. ويتامين B3 يا همان نياسين موجود در چلغوز براي شادابي روح و روان و همچنين تقويت حافظه موثر است. چلغوزه به دليل داشتن آهن به اكسيژن رساني سلول ها و بافت هاي بدن كمك مي كند. اين دانه بسيار مفيد براي كبد است زيرا موجب كاهش تري گليسيريد خون مي شود. همچنين به دليل غني بودن از چربي و فيبر موجب كاهش و از بين رفتن اشتها مي شود.

 

عوارض جانبي مصرف چلغوزه

اين دانه داراي طبعي گرم است و به همين علت استفاده آن به افرادي با طبع خشك مثل صفراوي ها و سوداوي ها مناسب نمي باشد. تنها كساني كه مزاج هاي مرطوب دارند مثل مزاج هاي دموي و بلغمي از اين دانه مغذي استفاده نمايند

- بروز حساسيت: آدم‌هايي كه به مصرف آجيل حساسيت دارند، ممكن است به مصرف چلغوز نيز حساسيت داشته باشند.

- بروز مشكل در دوران بارداري و شيردهي: در خصوص عوارض جانبي مصرف چلغوز در بارداري و دوران شيردهي اطلاعات وجود ندارد. ولي  توصيه مي‌شود قبل از مصرف چلغوزه در دوران بارداري و شيردهي با پزشك مشورت كنيد.

برخي مكمل‌هاي حاوي روغن چلغوزه ممكن است وضعيت بيماران مبتلا به تشنج را وخيم‌تر كنند.


برچسب:
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: <~PostRate~>
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1400/5/2 ساعت: ۱۸ توسط:mycustomerr :